4.3.24

50 πόλεις στην Ευρώπη με δωρεάν δημόσια συγκοινωνία - πώς το χρηματοδοτούν στο Μονπελιέ


Οι κάτοικοι της πόλης Μονπελιέ της νότιας Γαλλίας δεν πληρώνουν πλέον για τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Υπάρχουν συνολικά 50 πόλεις και δήμοι στην Ευρώπη που προσφέρουν δωρεάν λεωφορεία και τραμ, αλλά το Μονπελιέ είναι το μεγαλύτερο μεταξύ αυτών. Πώς το χρηματοδοτούν;


Για συνολικά 500.000 ανθρώπους στην περιοχή, η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς έγινε εντελώς δωρεάν, γράφει η Deutsche Welle.

Η Ryan Shabi, 31 ετών, είναι στην ευχάριστη θέση να εξοικονομήσει χρήματα όταν παίρνει το λεωφορείο και το τραμ για να πάει στη δουλειά. «Η δωρεάν δημόσια συγκοινωνία είναι μια πολύ καλή ιδέα, ειδικά για ανθρώπους σαν εμένα, για τους οποίους δεν είναι εύκολο να ξοδέψουν 50 ευρώ για μια μηνιαία κάρτα. Ο μηνιαίος μεικτός μισθός μου δεν είναι μεγάλος – παίρνω 1.950 ευρώ» εξηγεί η γυναίκα περιμένοντας το λεωφορείο.

Λιγότερο άγχος, καλύτερα για το περιβάλλον

«Αν είχα έρθει με αυτοκίνητο, θα μου έπαιρνε τουλάχιστον δέκα λεπτά περισσότερο και σίγουρα θα είχα μπει σε μποτιλιάρισμα. Έτσι ταξιδεύεις χωρίς άγχος. Είναι επίσης καλό για το περιβάλλον», εξηγεί καθώς πηγαίνει προς το χώρο εργασίας της.

Στη χρηματοδότηση του δημοτικού έργου για δωρεάν μέσα μαζικής μεταφοράς συμμετέχει η μεσαία εταιρεία που εμπορεύεται λύσεις λογισμικού.

Για το σκοπό αυτό, πληρώνει φόρο 2% στους μισθούς των εργαζομένων της - τέτοιο φόρο οφείλουν όλες οι άλλες εταιρείες στο Μονπελιέ που απασχολούν περισσότερους από 11 εργαζόμενους, δηλαδή περίπου 2.500 εταιρείες. Με αυτόν τον τρόπο εισπράττονται συνολικά 30 εκατ. ευρώ.

Η Julie Freche, η οποία είναι υπεύθυνη για τις μεταφορές στο Μονπελιέ, είναι ευχαριστημένη.

 «Η δωρεάν δημόσια συγκοινωνία αυξάνει την αγοραστική δύναμη των ανθρώπων», είπε στο DV. «Επίσης, η ποιότητα του αέρα βελτιώνεται».

Εκτός από τη δωρεάν μεταφορά από το Μονπελιέ, σχεδιάζουν επίσης να φυτέψουν 50 χιλιάδες νέα δέντρα μέχρι το 2026. Εργάζεται σε νέους ποδηλατόδρομους μήκους 235 χιλιομέτρων, πέντε νέες λεωφορειακές γραμμές και μια άλλη γραμμή τραμ.

Δεν είναι όλοι ευχαριστημένοι στο Μονπελιέ

Ο Hugo Delaney είναι μεταξύ εκείνων των κατοίκων του Μονπελιέ που δεν είναι ευχαριστημένοι. Σύμφωνα με τα λόγια του, η δωρεάν δημόσια συγκοινωνία δεν είναι πραγματικά δωρεάν.

«Το τίμημα που πληρώνουμε είναι ότι τώρα δεν θα γίνει καμία επένδυση στην επέκταση του δικτύου μεταφορών», λέει.

 «Όταν κάνεις δωρεάν τη δημόσια συγκοινωνία, πρέπει πρώτα να βεβαιωθείς ότι φτάνει σε όλες τις γωνιές της πόλης, ειδικά σε μια τόσο αναπτυσσόμενη πόλη. Διαφορετικά, θα ικανοποιήσετε μόνο τους ανθρώπους στα κεντρικά μέρη που είναι καλά συνδεδεμένοι και θα αφήσετε έξω αυτούς που μένουν στα περίχωρα», συνεχίζει ο Delaney.

Ο Alexander Brun, ο οποίος είναι λέκτορας γεωγραφίας στο Πανεπιστήμιο του Μονπελιέ, συμφωνεί.

«Η πόλη θα πρέπει επίσης να εργαστεί στις συνδέσεις μεταξύ των γειτονιών, έτσι ώστε να μην χρειάζεται να περάσετε από το κέντρο της πόλης για να πάτε από τη μια γειτονιά στην άλλη», είπε ο Brun.

Ο επιστήμονας ανησυχεί επίσης ότι ο πρόσθετος φόρος θα μπορούσε να αποτρέψει ορισμένες εταιρείες που διαφορετικά θα άνοιγαν γραφεία στο Μονπελιέ.

«Χρειαζόμαστε περισσότερες εταιρείες για να συμβάλουν στη μείωση της ανεργίας», σημειώνει. Το 2023, η ανεργία στο Μονπελιέ είναι 9,6% - δύο μονάδες πάνω από τον εθνικό μέσο όρο.



Μεγαλύτερη κοινωνική πολυμορφία



Ωστόσο, επικρατούν θετικές απόψεις.

«Είναι πολύ άνετα. Τώρα χρησιμοποιώ τακτικά τα μέσα μαζικής μεταφοράς για να πάω στο κέντρο της πόλης και να ψωνίσω», λέει ο Claude Morin, ένας 40χρονος νηπιαγωγός.

Ευχαριστημένος είναι και ο Pierre Chanal.

«Η κίνηση είναι πολύ απασχολημένη στο κέντρο και το πάρκινγκ ακριβό», καταγγέλλει ο συνταξιούχος, ο οποίος λέει ότι με τα μέσα μαζικής μεταφοράς νιώθει πολύ πιο ήρεμος και φτάνει πολύ πιο γρήγορα.

Ο Fadi Hamadeh, οικονομολόγος και διευθυντής του Ινστιτούτου για τους Περιβαλλοντικούς Πόρους και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, συμμερίζεται τον ενθουσιασμό των πολιτών. «Όπως κάθε δημόσια υπηρεσία, έτσι και αυτή είναι ένα εργαλείο αναδιανομής εισοδήματος στη Γαλλία», λέει.

"Έχει θετικές εξωτερικές επιδράσεις. Μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τη ρύπανση στην πόλη. Φαίνεται επίσης να οδηγεί σε άνοιγμα νέων καταστημάτων και μεγαλύτερη κοινωνική ποικιλομορφία στο κέντρο της πόλης καθώς οι άνθρωποι μετακινούνται πιο εύκολα", πρόσθεσε.

--



Δεν υπάρχουν σχόλια: