22.12.18

Οι Μουσουλμάνοι των Βαλκανίων (Τουρκικό δημοσίευμα)



 Δεκέμβριος 22, 2018. 

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, ο αριθμός των μουσουλμάνων που ζουν στις 10 Βαλκανικές Χώρες, υπερβαίνουν τα 8 εκατομμύρια.

Οι Μουσουλμάνοι που ζουν σε αυτήν την περιοχή είναι κυρίως Σουνίτες.

 Στην Αλβανία κυριαρχούν οι Μπεκτασήδες ενώ στην περιοχή της Ντομπρουτσά  κυριαρχούν οι Αλεβίτες.



Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού του Κοσσυφοπεδίου, της Αλβανίας και της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης,  είναι μουσουλμάνοι. Οι μουσουλμάνοι που ζουν στις άλλες χώρες των Βαλκανίων αποτελούν θρησκευτικές μειονότητες.


 Ο μεγαλύτερος αριθμός Μουσουλμάνων που ζει στα Βαλκάνια είναι στην Αλβανία και στη Βοσνία.

Επίσημα στοιχεία αναφέρουν, επίσης.  για  1.100.000 Τούρκους που ζουν στις βαλκανικές χώρες. Εκτός από τους Τούρκους, οι άλλες μουσουλμανικές κοινότητες που ζουν στα Βαλκάνια, μοιράζονται την ίδια ιστορία, πολιτισμό και  συνήθειες με τους Τούρκους.


Μετά την οθωμανική εποχή, ο βαλκανικός μουσουλμανικός πληθυσμός έχει πέσει στη θέση των πολιτών δεύτερης κατηγορίας -λόγω της μη εξέλιξης του, ενώ κατά τη διάρκεια της κομμουνιστικής περιόδου δεν είχαν την ευκαιρία να εκφρασθούν στην πολιτική σκηνή.


Γενικά, οι Βαλκάνιοι μουσουλμάνοι, έχουν εκτεθεί σε διάφορες καταπιέσεις στους τομείς της εκπαίδευσης, της πολιτικής, της κοινωνικής οργάνωσης, της πίστης, της ελεύθερης σκέψης και των οικονομικών υποθέσεων.


Κατά τη διάρκεια της κομμουνιστικής περιόδου, σε ορισμένες βαλκανικές χώρες, η θρησκεία απαγορεύθηκε  σε σημαντικό βαθμό. Για παράδειγμα, ο πρώην ηγέτης της Αλβανίας, Ενβέρ Χότζα το 1967 απαγόρευσε εντελώς τη θρησκεία στη χώρα και κήρυξε την Αλβανία ως την πρώτη χώρα του αθεϊστικού κόσμου.


Παράλληλα με την απαγόρευση της θρησκείας στην Αλβανία, ένας μεγάλος αριθμός ιμάμηδων και ιερέων συνελήφθησαν, ενώ η τήρηση θρησκευτικών βιβλίων και η πραγματοποίηση θρησκευτικών τελετών θεωρήθηκαν ως εγκλήματα. Αυτή η κατάσταση συνεχίσθηκε μέχρι το 1991.


 Σε αντίθεση με την Αλβανία, ο Τίτο στη Γιουγκοσλαβία δεν  απαγόρευσε τη θρησκεία. Αλλά το σοσιαλιστικό σύστημα της χώρας προσπάθησε να κρατήσει τη θρησκεία ως δευτερεύον θέμα.


Λόγω αυτών των πολιτικών που εφαρμόσθηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 και της δεκαετίας του 1970, οι μουσουλμάνοι είδαν μια αισθητή μείωση  στην πραγματοποίηση των θρησκευτικών τελετών.


Σύμφωνα με δημοσκόπηση που διεξήχθη το 1985, ο αριθμός των πιστών στη Βοσνία και την Ερζεγοβίνη ήταν 17%, στην πΓΔΜ 19%, και στο Κοσσυφοπέδιο 44%. Πέρα από τον μικρό αριθμό των πιστών αυτών, στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη έγιναν πολλοί μικτοί γάμοι μεταξύ Βοσνίων, Σέρβων και Κροατών. Το 1988 στην πόλη Μόσταρ, το ποσοστό των μικτών γάμων ήταν 28%, στο Σαράγεβο 22% και στη Ζενίτσα 19%.


Μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού, οι Βαλκάνιοι μουσουλμάνοι επανήλθαν στη θρησκεία τους.


Γενικά, η κατάσταση των Μουσουλμάνων στα Βαλκάνια βελτιώθηκε σημαντικά σε σύγκριση με την κατάσταση της δεκαετίας του 1990.


Ωστόσο, εκτός από τους Αλβανούς και τους Τούρκους, άλλοι μουσουλμάνοι, οι οποίοι αντιμετωπίσθηκαν   μόνο ως θρησκευτικές κοινότητες, άρχισαν να εμφανίζονται ως ένα άλλο πολιτικό στοιχείο.


Έτσι, με τη μετάβαση στο πλουραλιστικό σύστημα, οι βαλκάνιοι μουσουλμάνοι σχημάτισαν πολιτικά κόμματα βασισμένα σε εθνοτικά θεμέλια και έγιναν σημαντικοί πολιτικοί παράγοντες στις χώρες διαμονής τους.


Μπορεί να ειπωθεί ότι εκτός από τη θρησκευτική ταυτότητα των βαλκάνιων μουσουλμάνων, η εθνική τους ταυτότητα ήταν επίσης σημαντική.

 Λόγω του αυξανόμενου εθνικισμού, ο ρόλος του Ισλάμ στη δημιουργία μιας αίσθησης αλληλεγγύης παρέμεινε σε δεύτερο επίπεδο.


Η Τουρκία δεν έχει ξεχάσει ποτέ τους ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς με άλλους βαλκάνιους μουσουλμάνους.


Οι επαφές των Τούρκων πολιτών που έχουν βαλκανική καταγωγή καθιστούν τους δεσμούς αυτούς ακόμη πιο ισχυρούς.


Για το λόγο αυτό, η κατάσταση των μουσουλμάνων στα Βαλκάνια υπήρξε ανέκαθεν ένας σημαντικός παράγοντας  που επηρέαζε τις διμερείς σχέσεις της Τουρκίας με τις χώρες των Βαλκανίων.


Ομοίως, το κράτος της Τουρκίας επηρεάζει τους Βαλκάνιους μουσουλμάνους.


 Ωστόσο, πρέπει να πούμε ότι τα στρατηγικά συμφέροντα της Τουρκίας έναντι των μουσουλμάνων στα Βαλκάνια έγκεινται στο σεβασμό των βαλκάνιων μουσουλμάνων και η αντιμετώπισή τους ως ίσους  πολίτες από κάθε άποψη, στις χώρες διαμονής τους.


Dr. Erhan Turbedar/ trt.net.tr


--
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά  της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης  του ιστολογίου παραγωγής- http://www. mikres-ekdoseis.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: